روزه داری متناوب می تواند به درمان التهاب کمک کند

23 اوت 2019 - محققان آمریکایی نشان دادند که روزه داری می تواند پتانسیل شگرفی در مدیریت یا جلوگیری از التهاب- که به نظر می رسد به ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند-، داشته باشد.

تیمی از محققان بیمارستان Mount Sinai گزارش دادند که روزه داری همچنین باعث بهبود بیماریهای التهابی مزمن مانند سرطان، مولتیپل اسکلروزیس و بیماریهای قلبی عروقی می شود.

مطالعه ای که در ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که روزه داری به کاهش HbA1c در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می کند، همچنین نتایج آن مطالعه نشان داد که روزه داری متناوب می تواند از ایجاد چربی در لوزالمعده جلوگیری کرده و از فرد در برابر دیابت نوع 2 محافظت کند.

دکتر Miriam Merad، مدیر موسسه ایمونولوژی دقیق در دانشکده پزشکی ایکان در Mount Sinai می گوید: بخوبی مشخص شده است که محدودیت کالری در بهبود بیماریهای التهابی و خود ایمنی موثر است، اما در مورد مکانیسمهای آن در کنترل التهاب، اطلاعات جامعی در دست نیست.

برای درک دقیق مکانیسمهای روزه داری، دکتر Merad و همکارانش تأثیرات روزه داری را بر سلولهای انسانی و موش آزمایش کردند.

آنها دریافتند که با روزه داری متناوب، انتشار "مونوسیت ها" که مجموعه ای از سلول های  پیش التهابی هستند، آغاز می شود. در طی دوره روزه داری این سلولها در حالت خواب قرار می گیرند و نسبت به حالتی که فرد بطور معمول تغذیه می کند، فعالیت التهابی کمتری نشان می دهند.

دکتر Merad توضیح داد: مونوسیت ها سلولهای ایمنی بسیار التهاب زایی هستند که می توانند آسیب جدی به بافت ها وارد کنند و جمعیت این سلولها در نتیجه ی عادات غذایی که انسان ها در سده های اخیر به دست آورده اند، در گردش خون بیشتر شده است.

تعداد این مونوسیت ها به دنبال روزه داری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، محققان می گویند این نتایج، ارتباط بین الگوهای رژیم غذایی با کالری بالا و ابتلا به بیماریهای التهابی، را تأکید می کند.

استفان جردن نویسنده اول این مقاله، از بخش علوم انکولوژیک در Mount Sinai، گفت: با توجه به طیف گسترده ای از بیماری های ناشی از التهاب مزمن و افزایش تعداد بیماران مبتلا به این بیماری ها، پتانسیل بسیار زیادی در بررسی اثرات ضد التهابی روزه داری وجود دارد.

یافته های این مطالعه در ژورنال Cell منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/intermittent-fasting-could-help-treat-inflammation-92032013.html